XT3 techno radio

Buma/Stemra = killing!

25 Aug 2011

written by judith

Buma Stemra = killing!

Buma/Stemra = killing!

Als je dacht dat het hoogtepunt op het gebied van zelfkastijding voor Buma was bereikt met hun Youtube embed afgang van een tijd terug, then think again. Gisteren was de eerste acte in wat ongetwijfeld weer een lange vernederende voorstelling gaat worden.
Onderwerp is deze keer de vers uitgebroeide vergoeding voor het aanbieden van podcasts. De jaren waarin Buma/Stemra ons gematst heeft met dat ‘lage’ tarief van € 240 per podcast per jaar (ongeacht aantal downloads) is nu namelijk voorbij.

‘Laag’ is een relatief begrip
Ik vond het vermakelijk om te lezen dat Buma/Stemra dit tarief ‘laag’ noemde in hun verklaring van gisteren. Misschien dat het voor de rijke stinkerts van Buma/Stemra inderdaad een schijntje is, maar ik heb persoonlijk niet elke week € 4.000 op mijn rekening staan. Dat is namelijk het bedrag wat het ons per week zou kosten om onze 16 liveshows als podcast aan te bieden. Maar goed, dan mogen ze wel onbeperkt gedownload worden. Dat dan weer wel. Begrijpen jullie meteen waarom wij dus geen podcasts meer aanbieden. Hier zijn we in 2009, bij het aanvragen van de Buma/Stemra en Sena licenties, acuut mee gestopt.

De nieuwe regeling houdt in dat je 1 cent per download gaat betalen, met een minimum van €130 per podcast. XT3 techno radio doet het goed, maar 13.000 downloads (130/0,01=13.000) per liveshow/podcast gaan we (nog) niet redden. Voor ons zou deze regeling op dit moment dus zelfs goedkoper uitpakken, namelijk zo’n € 2.080 per week. Helaas schiet XT3 er in de praktijk geen zak mee op, want ook een bedrag van € 2.080 per week kunnen wij niet betalen. Om dat te kunnen betalen zouden we namelijk flink wat inkomsten moeten genereren. Maar dat wordt onmiddellijk afgestraft door Buma/Stemra, je licentiekosten gaan bij een commercieel doeleinde namelijk met een paar honderd procent omhoog. Maar daarover verderop meer.
Dus dan maar geen podcasts. Tot die keuze voelen zich inmiddels ook de grote jongens gedwongen. Want radio 538 maakte met veel stampij bekend door deze nieuwe regeling ook te stoppen met het aanbieden van podcasts. En terecht. Die stampij, bedoel ik. Niet het stoppen.

Even rekenen
Ik las ergens dat 538 onder de nieuwe regeling zo’n € 60.000 per jaar gaat betalen, op basis van 6 miljoen downloads. Maar Dennis Ruyer zegt vandaag op zijn Facebook iets anders. Namelijk dat het tarief voor de podcasts voor 538 zelfs 100X zo duur wordt. Een snelle rekensom waarbij ik de download aantallen niet eens hoef te kennen is snel gemaakt:
Dance Department doet 1 podcast per week, voorheen dus € 240 per podcast per jaar.
Elke week brengen ze een podcast uit, dus dat komt neer op 52x €240 = € 12.480.
Als dit nu 100x zo duur wordt dan kom je op…(ik word duizelig geloof ik) 1,2 miljoen euro

WHAT THE FUCK! Maar het zou prima kunnen kloppen. Als je het terugrekent naar downloads per week komt dat namelijk neer op 240.000 downloads. Dat is, zeker gezien de populariteit en het internationale karakter van Dance Department, geen onwaarschijnlijk getal.
Oh en nog iets, dit geldt met terugwerkende kracht per 1 januari 2011! Dus radio 538 kan binnenkort een naheffing van een lieve 8 ton tegemoet zien. Kassaaaaa!

Wat er mankeert aan Buma/Stemra

Er mankeert een heleboel aan Buma/Stemra. Hun rechtspositie, om er maar eens 1 te noemen. Want ze gedragen zich dan wel als overheid, ze zijn het niet. En doordat ze het niet zijn, vallen ze ook niet onder de WOB, Wet Openbaarheid Bestuur. Nul transparantie, nul toezicht, nul controle. Zelfs de NMa kwam er een paar jaar geleden niet verder dan de voordeur. Eigenlijk moeten we ze feliciteren, want het is werkelijk waar onvoorstelbaar dat een private instelling zichzelf in zo’n positie weet te krijgen en te houden. En dat jarenlang. En iedereen staat erbij en kijkt er naar, maar doet niks.

En zo kan ik nog wel een paar dingen noemen. Dat hun eigen bestuur, met Henk Westbroek voorop, de organisatie ‘krankzinnig‘  noemt. Dat ik niet 1 artiest/producer ken die blij is met het instituut Buma/Stemra omdat het ze alleen maar koppijn en frustratie bezorgd. Maar er zijn 2 dingen die me echt heel erg storen, en tot op het bot frustreren. Die me soms zelfs ’s nachts wakker houden. En die hebben (uiteraard) direct met XT3 techno radio te maken.

1.
Buma/Stemra harkt heel veel geld binnen, ook van ons. En dat geld komt niet waar het hoort te komen. Zo is ons, in de 3 jaar tijd dat wij licentiegeld betalen, nog nooit gevraagd welke muziek (en van wie) wij eigenlijk draaien. Dus waar het geld heen gaat mag Joost weten, het komt in elk geval niet bij de muziekauteur. En trouwens ook niet bij de uitvoerend artiest, want voor Sena geldt hetzelfde. Ik vind het prima om de rechthebbenden geld te betalen voor de muziek die mijn station uitzendt. Graag zelfs. Was ik het daar niet mee eens dan zou ik geen licentie aanvragen. Maar zorg dan nondejuh wel dat het bij de juiste mensen terecht komt.

2.
Buma/Stemra maakt het ons daarnaast, samen met hun best buddy Sena, godsonmogelijk om te groeien. Groeien kost namelijk geld. Geld voor het aanbieden van podcasts, aanschaf van betere apparatuur, betere software, betere computers, een mooiere website, een betere webcam etc. etc. Hoe komt XT3 aan het geld wat daarvoor nodig is? Dat is geen rocket science: door inkomsten te halen uit bijvoorbeeld adverteren.

Ik zal jullie niet vermoeien met weer een rekensom, dus ik geef jullie alleen de uitkomst.
Stel: XT3 wil groeien door podcasts aan te bieden. Die podcasts kosten geld. Licentiekosten Buma/Stemra en Sena komen op zo’n € 12.000 per jaar bij 1 podcast per week op basis van 10.000 downloads.
XT3 gaat € 12.000 verdienen om die rekening te kunnen betalen. Dat lukt ternauwernood, want de adverteerders liggen bij een niche als techno niet bepaald in een slaapzak voor je deur om te mogen adverteren. Wat gebeurd er vervolgens met onze licentie? Die gaat bij Buma ineens van € 400 naar € 1.500 per jaar, want we zijn nu immers ‘commercieel’. Bij Sena gebeurd ongeveer hetzelfde, zij het met nog iets hogere getallen. Eindconclusie: ik krijg rekeningen van €15.000 aan licentiekosten van Buma en Sena, terwijl ik € 12.000 heb verdiend. En dan zijn de vrienden van de belastingdienst nog niet eens langs geweest, heb ik mijn studiohuur nog niet betaald en is de mixer dit jaar gelukkig nog niet aan vervanging toe. Ik ben geen boekhouder, maar iedereen die kan rekenen op niveau basisschool snapt dat dit niet uit kan. Buma/Stemra kijkt niet naar je winst, alleen naar je omzet. En dat zet ons het water tot de lippen.

Graag allemaal NIET meer luisteren
Licentiekosten worden dus gebaseerd op je omzet. Maar ook op je luisteraantallen. Hoe meer mensen luisteren/downloaden, hoe meer je betaalt. Ik wil jullie daarom allemaal vragen om direct te stoppen met luisteren, anders wordt het te duur. Daarnaast wil ik mijn partners vragen om mij radio538 tarieven te betalen voor een commercial, anders krijg ik niet genoeg geld binnen om de licentiekosten te betalen. Welkom in de logica die Buma/Stemra heet.

Dat je licentiekosten gekoppeld zijn aan hoe goed je het in geld en in luisteraars doet vind ik logisch. Waar het mij om gaat is dat er net naar de verkeerde aspecten wordt gekeken, namelijk omzet i.p.v. winst. En dat de verhoudingen heel ver te zoeken zijn. Een kleine groei in luisteraars betekent een onevenredige stijging in licentiekosten. Hierdoor wordt je bijna gedwongen je eigen groei te remmen, omdat je er niet de financiele groei naast kunt zetten om je stijgende licentiekosten te betalen. Dat kan toch nooit, nooit, nooit de bedoeling zijn? Welk doel streeft Buma/Stemra nou eigenlijk na: het behartigen van de belangen van muziekauteurs, of het eigenhandig de das om doen van de hele muziekscene?

Het wordt tijd dat er iets gebeurd. Dat de politiek wakker wordt geschud en gedwongen wordt om de botte bijl door Buma/Stemra en Sena te halen. Dat de scene wakker wordt en het gewoon niet langer pikt. Een ieder die al jarenlang financieel benadeeld wordt door Buma/Stemra EN Sena moet de handen ineen slaan en hier samen een verandering in gaan ontketenen. Who’s with me?!?!

Update donderdag 25-8, 14:20 uur: en weer dat bedrag van 1,2 miljoen euro.. het zal toch geen toeval zijn?!

Update vrijdag 26-8, 14:58 uur: Buma/Stemra verklaart oorlog aan gratis muziek cultuur, nadat 538 eerder al de oorlog verklaarde aan Buma/Stemra. Gezellige vrijdagmiddag zo! Buma denkt dat de aanval de beste verdediging is… maar ik denk dat ze hiermee juist een averechts effect gaan bereiken. Ik moet de eerste artiest nog tegenkomen die bezwaar heeft om met een track in een podcast te zitten.

Update dinsdag 30 augustus: Met dank aan Fatalmusic staat er nu een petitie online. Do you support our cause? Please sign! http://bit.ly/ohRQIf

Door Judith Franken (management en marketing XT3 techno radio)


37 Comments on Buma/Stemra = killing!

  1. Hansaplast

    Tering. Nooit geweten dat dit is hoe het in elkaar steekt. Het wordt je dus gewoon echt fokking onmogelijk gemaakt. Weg met die gasten!

  2. Bert van Ernie

    Fokking niet normaal! Bij de beesten af! Die gaten moeten echt aan banden gelegd worden, of nog beter: WEG ERMEE!

  3. Edwin de Groot

    WTF! Hoe is het toch mogelijk zeg. Die gasten lopen echt heel erg achter de feiten aan. En dat filmpje ook. Te erg gewoon. Ik hoorde van een vriend van mij die wel eens in hun kantoor is geweest dat het duidelijk te zien was waar het geld naar toe gaat. hmm… Hoop dat er nu echt iets aan gedaan gaat worden.

    Ondertussen ga ik niet minder luisteren naar jullie hoor. Veel te leuk namelijk :)

    Succes!

  4. judith

    Thanks Edwin, wij willen stiekem natuurlijk ook helemaal niet dat je stopt met luisteren ;)

    gr

    Judith

  5. Paul Bax

    Schandalig dit! I’m with you! Wordt echt hoog tijd dat hier eens serieuze stappen worden ondernomen door de overheid en specialisten, want dit zijn gewoon legale maffiapraktijken! :(

  6. oxana

    Als artiesten nu massaal hun eigen rechten gaan beheren via VillaMusicRights zijn we snel van het gedoe af.

  7. Eddie

    Goed stuk inderdaad…het is belachelijk dat er nog geen vragen zijn gesteld in de kamer naar Buma..Mischien een idee om eens een mail naar een politieke partij te zenden

  8. Paul Jonkers

    Hele goede column! En te belachelijk voor woorden natuurlijk. Time for action

  9. robert

    who dit is echt te erg schoften zijn het !!! hier is het laatste woord niet over gezegd

  10. Aragorn / SWITCH Music

    Je hebt absoluut gelijk Bernd!!! Wij krijgen ook alleen Rekeningen van ze, maar verder niets!!!

    Belachelijk instituut samen met de KVK totaal overbodig en geldverslindend!!

    De bijl erin!!

    We’re with you!!

  11. Kaj

    En zelfs aan grote producers als Bolland hebben ze gewoon dikke peop in Hoofddorp:
    http://www.powned.tv/nieuws/media/2011/08/rob_bolland_opgepakt_bij_bumra.html

  12. Laurens Zenfouh

    Ongelofelijk!

    Dat dit zomaar legaal kan gebeuren :(

    Er moeten zeker stappen genomen worden en de BIJL erin!

  13. b3rnd

    @Aragorn / SWITCH Music Het is geschreven door Judith!

    Maar ben het uiteraard 101% met haar eens!

  14. b3rnd

    @Kaj Ja man… echt te GEK voor woorden! Weet daar natuurlijk het fijne niet van, maar raar is het wel.

  15. Martyro

    WTF! stelletje geldhengelaars… ongelofelijk! aanpakken die lui!

  16. Fabio

    Time for a revolution…

  17. Myke

    Ik heb van 1995 tot 2000 bij de Vereniging Buma gewerkt. Hier volgt wat achtergrondinformatie. Het feit dat ik uit respect voor hoe zij zichzelf zien de vereniging aanhef met hoofdletters geeft al aan hoezeer deze club met beide benen in een ander tijdperk staat. Ik heb het intern nooit anders beleefd dan een nepotistische club waar de leden onderling huwden. Let wel, dit is geen roddel. Het geeft alleen duidelijk de beschermende structuur aan die alleen naar binnen gericht is. Uiteraard moet deze vereniging naar buiten toe haar bescherming etaleren.

    De top is, hoe kan het anders, een ‘old boys network’. De muzikanten krijgen een stoel in de het bestuur en hebben een dikke vinger in de pap. Als dit je vreemd in de oren klinkt, dan is het goed om te weten dat onze lieve vadertje Abraham (P. Kartner) nooit persoonlijk onderhandelde over zijn centjes. Dit deed hij alleen via zijn advocaat en die sleepte er wel flinke knaken uit. Dat iemand als Kartner nog altijd behoort tot één der grootverdieners bij de Buma is een ander gegeven. Toen ik de ‘club’ verliet in 2000 toucheerde hij nog altijd het meeste terwijl ik zijn repertoire nauwelijks meer hoorde. Uiteraard via speellijsten en opgave van muziekgebruikers kwam het zo uit dat deze
    bejaarde man en zijn dito muziek immer nog hoog scoorden in de verdeling.

    Navraag leerde mij dat de beste man èn zijn muziek in de categorie ‘lichte muziek’ werden gerangschikt. Natuurlijk vinden wij liefhebbers van dikke bassen en roepende toeters niet dat wij tot deze categorie behoren. Wel, daar zit de angel voor wat betreft de verdeling van de getoucheerde gelden. Buma en Stemra vallen onder de verantwoordelijkheid van Justitie, de staatssecretaris dus. Met de toenmalige A. Kosto, is bekokstoofd welke muziek valt onder licht, en welke onder popmuziek. Ik heb daarvoor te weinig (verse) gegevens. ik weet wel dat er een commissie is die bepaalt welke muziek in welke categorie valt. Dat vader boterham toen (en waarschijnlijk nog) in de categorie lichte muziek valt en bijvoorbeeld Anouk onder popmuziek zal niemand betwisten. Dat beiden bijna evenveel toucheren voor hun werk echter wel. Oja, en uiteraard om het bananenland Nederland compleet gezicht te geven, de commissie is uiteraard oververtegenwoordigd door belanghebbenden. Denk erom dat dit een machtig clubje is van ook minder bekende muziekmakers die elke dag een dikke pluim in hun kont krijgen omdat hun tune x keer per dag op TV komt. Elkaar de gunst toeschuiven hoort allemaal tot het domein van deze zieke bedrijfstak. Geen wonder dat de muzikant het zo zwaar heeft.

    Als de Nederlandse Prem (Hans Westbroek) nu eens ècht zijn best doet verandert er misschien iets. Ik heb het eerder geroepen en moet het misschien nog duidelijker ten gehore brengen. Als je echt wil dat er iets verandert; muziekmakers/liefhebbers verenigt u!

  18. Ralf van Pluuren

    Weer een voorbeeld van het huidige systeem waarin het grote geld de baas is. Kotsmisselijk word ik van dit soort praktijken!
    Private onderneming, waar heb ik dat eerder gehoord… Oja, de Federal Reserve, ook een private onderneming met als enige doel zoveel mogelijk geld binnen te harken… Net zoals de grote farmaceutische bedrijven, wat een poppenkast leven we in zeg!

  19. Freddie

    Los van het feit dat het laf is om lekker op internet anderen in een kwaad daglicht te stellen is het raar dat iemand die 5 jaar bij Buma heeft gewerkt zo naast de realiteit kan zitten?

    Als je niet precies weet hoe iets werkt, doe dan niet net alsof je er veel verstand van hebt, Myke…

    Trouwens: Wordt een comment alleen geplaatst als dat ongenuanceerd Buma-bashing is en in het straatje past van ? Of is hoor en wederhoor ook hier niet gebruikelijk als het Buma betreft?

  20. Hendrick Smit

    Dit land wordt ingericht voor ondernemingen zonder ondernemers, blijkbaar zelfs dóór ondernemingen zonder ondernemers via hun hulpjes.
    Dit geurt naar de agenda van de grote corporate media die het niet kan verkroppen dat mensen zich van hen afkeren. Geld binnenharken, dat kunnen ze.
    Het verhaal hierboven is zo ongelooflijk dat ik het toch eerst uit een andere bron bevestig zie voor ik het kan geloven.

  21. lawyer

    Weet je wat ik raar vind. Je hoort geen enkele rechthebbende. Enkel Rob Bolland. Verder helemaal niemand. Wel gek ze vertegenwoordigen toch zoveel tekstschrijvers en componisten? Zelfs wordt er nu ook uitgekeerd aan componisten op basis van lijsten van dance feesten. Heel raar, alleen de betalende partijen hebben hier schijnbaar een mening over. Zouden de componisten het wel ok vinden dan?

    Heb de tarieven even gecheckt op de websites van Buma en Sena. Heb jij dat ook gedaan?

  22. judith

    Hoi Hendrick,

    Ik weet niet of dit is waar je op doelt, maar de licentieprijzen zijn eenvoudig te verifieren via de website van Buma/Stemra, via de Licentiecalculator: http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekgebruikOpgeven/Licentiecalculator.htm

    Maak hier maar eens 2 berekeningen:

    Eerste berekening:
    Stap 1: kies ‘Online muziekgebruik’
    Stap 2: kies ‘Webcasting’
    Stap 3:kies ‘niet bedrijfsmatig’ en vul bij omzet nul in
    Uitkomst: Licentieprijs bedraagt EUR 371 ex btw

    Tweede berekening
    Stap 1: kies ‘Online muziekgebruik’
    Stap 2: kies ‘Webcasting’
    Stap 3:kies ‘bedrijfsmatig’ en vul bij omzet EUR 12.000 in
    Uitkomst:Licentieprijs EUR 1.856 ex btw (ik heb ze dus zelfs nog bijna EUR 400 gematst want in mijn blog noem ik een bedrag van EUR 1.500).

    Maar zelfs als ik geen omzet maak gaat mijn licentie al naar EUR 928 op basis van bedrijfsmatig gebruik.

    Dit is alleen nog maar Buma/Stemra streaming licentie. Hier komt de podcastheffing nog bij, die berekening staat in mijn blog, en de Sena licentie. DIe laatste laat zich wat lastiger berekenen omdat de weegfactoren hier luisteruren en aantallen tracks per uur zijn. Maar de uitleg van Sena vindt je hier: http://www.sena.nl/files_content/publicaties/Vergoedingen_voor_muziekgebruik_op_internet.pdf

    Het probleem met de huidige licentiestructuren van beide organisaties is dat ze geen ruimte laten voor kleine stations/initiatieven en podcasts met een beperkte oplage zoals die van ons. Men wil bij Buma/Stemra en Sena niet eens in gesprek over hoe voor deze steeds groter groeiende groep een passend licentiemodel te maken, die voor iedereen betaalbaar is. Want het gaat mij er niet om dat ik met XT3 niet wil betalen. XT3 komt juist op voor de belangen van de (beginnende) artiest in een nichemarkt van de muziek. Waar het mij om gaat is dat niemand mij krijgt uitgelegt hoe het kan dat ik, als ik alles op de nette manier wil regelen, direct mijn faillisement kan aanvragen.

    Hartelijke groet,

    Judith
    XT3 techno radio

  23. judith

    Beste Lawyer,

    Ik hoor anders meer dan genoeg artiesten over dit onderwerp klagen. We spreken er nogal wat, in onze studio en binnen ons netwerk. En in alle eerlijkheid: ik moet de eerste nog ontmoeten die aangeeft blij te zijn met de manier waarop Buma/Stemra zijn of haar belangen behartigd. Een recent voorbeeld is de reactie van Paul Hazendonk, tevens showhost bij XT3, op de discussie van gisteren. Hiervoor verwijs ik je graag door naar zijn Twitter @paulhazendonk of http://twitter.com/#!/paulhazendonk. Dit is slechts 1 van de vele voorbeelden van artiesten die er op deze manier instaan.

    Er is veel support gekomen op dit blog de afgelopen 2 dagen, vanuit de scene en vanuit artiesten. Iedereen ziet wel het nut van een organisatie zoals Buma/Stemra, dat wordt ook niet betwist. De kritiek richt zich op de manier waarop Buma/Stemra het al jaren doet, hoe weinig dit vooral de kleinere artiest oplevert en hoeveel administratieve rompslomp het ook voor hen meebrengt.

    Voor wat betreft je vraag m.b.t. tarieven: uiteraard heb ik die gecheckt, ik betaal ze zelfs braaf elk kwartaal/jaar. Maar zie hiervoor ook mijn reactie op de post van Hendrick.

    Hartelijke groet,

    Judith
    XT3 techno radio

  24. Robin

    Hein van der Ree zegt in dit artikel http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/45067992: ”Promotie is het meest vervuilde woord in de muziekindustrie en wordt te pas en te onpas gebruikt als excuus om auteurs niet te hoeven betalen voor hun werk. Podcasts zijn echter geen promotie voor de auteurs maar voor Radio 538.”

    Wat een bullshit! Ik ben in de gelukkige positie zelf een klein labeltje te mogen runnen. Dat doe ik met veel plezier en uiteraard hoop ik dat mijn artiesten er ook iets aan verdienen. De realiteit is echter dat er heel veel illegaal gedownload wordt, maar belangrijker nog is dat promotie maken erg moeilijk is. Zelden tot nooit krijgen onbekende artiesten / labels exposure op webshops als iTunes en Beatport. Dat is nu eenmaal een gegeven, maar hoe leuk is het dan wanneer een dj een track van jouw label / artiest draait in een podcast. Op die manier, en daar komt dat vieze woord weer, heb je toch een beetje promotie. En uiteindelijk hoop je dan dat dat leidt tot een toename in verkopen (en dus royalties voor de artiest) of door de exposure in ieder geval tot meer optredend voor een artiest. Veel van die jonge jongens zien het ook op dezelfde wijze en zijn apetrots wanneer hun favoriete held hun track gebruikt in een wereldwijd beluisterde podcast.

    Dit laatste komt misschien juist wel voort uit het feit dat ze nooit ene cent zien van instanties zoals Buma-Stemra. Niet zo gek ook, dat geld gaat vooral niet naar jonge en talentvolle electronica artiesten maar naar de gevestigde orde. Het belasten van podcasts is misschien niet eens zo oneerlijk, maar Judith zet in haar artikel haarfijn uiteen wat dit voor onafhankelijke en niche zenders als XT3 voor gevolgen heeft. We zijn nu eenmaal niet allemaal zo groot als Radio 538, die ook terecht niet voor achterlijk hoge kosten willen komen te staan. Als dit zo doorgaat zal uiteindelijk de muziek van kleine labels en artiesten nergens meer te horen zijn, dus nog minder (weer dat vieze woord) ‘promotie’, nog minder downloads, nog minder royalties en het gevolg is dat vernieuwing uitblijft. Blijven we lekker met zijn allen naar de Top 40 luisteren die elke week weer geheel hetzelfde klinkt….

  25. Sytze

    Guys,

    Gewoon je site in Drupal bouwen en een anti-bot installeren: http://bler.webschuur.com/teezir-blocker

    Kijk, Buma moet kunnen aantonen dat het geld dat ze innen, rechtmatig is. Dus stuur ze audiofiles en laat ze aantonen welke van de getoonde artiesten zij de belangen van behartigen, en maak daar een prijsafspraak over. Hoewel ze dit vast niet op prijs stellen en je met ‘iets’ zullen dreigen, maar dat kan je negeren en ze blijven wijzen op het concept “betalen waar je voor hoort te betalen”.
    Je betaald niet om muziek af te spelen. je betaald omdat de auteurs in die set muziek daar een vergoeding voor horen te krijgen.

    Maar het blijft een monster…. Dus misschien moet de producerende wereld maar massaal aan de Creative Commons gaan?

  26. renebuddah

    Ik ben het helemaal met je eens, de centjes blijven hangen waar het niet hoort, dus moeten wij er maar eens een handtekeningenactie tegen aan gooien. Want medeproducers its time for change!,ze moeten er zijn… dat is zeker,maar niet op deze manier!

  27. judith

    Dank voor jullie reacties, likes en tweets :)

    @ Robin Dank voor je uitgebreide verhaal, je haalt me de woorden uit je mond. Dit raakt namelijk echt niet alleen de radiostations. Dit is geen discussie over stations die niet willen betalen. Dit gaat over wat goed is voor de muziek!

    @ Sytze Ik vind je theorie leuk maar ik weet niet of je er in de praktijk ver mee komt. We bepalen namelijk niet zelf de regels, Buma doet dat. En ze dulden geen weerwoord en geen dissidentengedrag. Wat dat betreft zouden ze niet misstaan in een land als Libie.

    @ Renebuddah Dank. Alleen ik betwijfel of een handtekeningen actie het verschil gaat maken. Er worden meer van dit soort initiatieven voorgesteld en gestart. Doordat het zo gesplinterd gebeurt heeft het nauwelijks effect, je hebt juist de kracht van de massa nodig. Revolutie ;) En een brede aanpak op een hoger niveau. We krijgen wel signalen dat dat nu gaat gebeuren, dus we blivjen het op de voet volgen.

    Grt

    Judith
    XT3 techno radio

  28. judith

    @ Freddie jouw comment, en die van een aantal anderen, is in onze spambox terecht gekomen. Waarschijnlijk doordat er een bogus e-mailadres wordt opgegeven ;) Ik heb alle comments alsnog doorgezet. Normaliter gebeurt dit dus automatisch zonder onze tussenkomst, en redigeren wij achteraf op spam of onacceptabel taalgebruik. Je comment wordt dus zeker niet alleen geplaatst als het ‘in het straatje is van’. Wij doen niet aan censuur en ik nodig juist andersdenken uit om hier te reageren. Ik geloof in de dialoog en in een goede discussie. Dus; welkom :)

    Dat jij de comments ongenuanceerde Buma bashing noemt is je goed recht, maar ik vind dat je er een aantal daarmee zeker te kort doet.

    Dat gezegd hebbende: het staat een ieder vrij te vinden wat hij vindt en dat hier te delen, mits op een fatsoenlijke manier verwoord. Ik vind het bijzonder dat je over hoor en wederhoor begint. Ten eerste is het belangrijkste verwjit in deze blog, de licentiekosten, een weergave van feiten die eenvoudig verifierbaar zijn. Daarnaat staat Buma/Stemra nou niet bepaald bekend als een club die openstaat voor hoor en wederhoor.Het is nogal eenrichtingsverkeer, om het zomaar te noemen. Waar had volgens jou precies hoor en wederhoor toegepast moeten worden?

    Je lijkt bijna medelijden te vragen voor Buma/Stemra. Nou, medelijden heb ik (en ik denk de meesten die hier reageren) allerminst met ze.

    Hartelijke groet,

    Judith
    XT3 techno radio

  29. judith

    @ Eddie Er zijn al meerdere keren kamervragen gesteld. Ik heb ze niet allemaal paraat, maar de belangrijkste/meest recente zijn:

    Oktober 2009 door CDA omtrent de plannen voor heffing op embedden
    Februari 2011 door PvdA n.a.v. artikel in de Volkskrant over misstanden binnen bestuur en organisatie
    Mei 2011 door de SP over het toen openbaar gemaakte salaris van de directie (dat met 3 ton per jaar ruim 2x boven de Balkenende-norm ligt)
    Mei 2011 door Groenlinks over het factureren door Buma/Stemra van websites die een radiostream op hun site embedden
    Juli 2011 door D66 over de mogelijkheid om Buma/Stemra onder curatele te stellen.

    En ik verwacht dat er nog wel wat rondes kamervragen aan dit lijstje worden toegevoegd binnenkort :)

  30. Near Earth Object

    Mooi stukje tekst! En helemaal mee eens! Buma heeft helemaal NIKS met belangenbehartiging van muzikanten te maken, maar met schandalig veel geld binnenharken op een haast illegale manier.

    Heb er altijd alles aan gedaan om die gasten zo ver mogelijk uit mijn buurt te houden, en zal dat ook blijven doen. Grofste voorbeeld van een aanvaring was enkele jaren geleden, toen ze “zomaar” naar iedereen met een muziekwebsite een mail stuurden, waarin stond dat je moest betalen aan Buma. Geen enkele achtergrondchecks gedaan, geen enkele opgaaf van onderbouwde informatie; enkel de mededeling dat er betaald moest worden omdat er muziek werd aangeboden. Na een reactie van mijn kant met de mededeling dat ik ALLE muziek op mijn site zelf heb gemaakt, NOOIT iets met BUMA te maken heb gehad en nooit zal hebben, en de opmerking dat ze misschien eens wat geld moesten investeren in het “leven in de echte wereld” heb ik nooit meer iets van ze vernomen…..

    BUMA is een smet op de Nederlandse muziekindustrie, en behartigt enkel en alleen haar eigen belangen (3 ton per jaar voor de bobo’s en veel geld voor wat liftmuziek-componisten). Artikeltje op GeenStijl van een tijd geleden spreekt boekdelen; in de lobby van hun kantoor staat een plasmascherm van meerdere vierkante meters (kost bijna 20000 euro!!) als een soort trofee. En daar lopen braaf betalende leden dan tegenaan als ze komen vragen om een beetje eerlijk verdiend geld!

    Lang leve internet, vrij aanbieden van (eigen) muziek en het omzeilen van alles wat met graaiende muziekbobo’s te maken heeft!
    Opdoeken, die tent; laat de heren maar eens op een eerlijke manier hun geld proberen te verdienen. Als ik een kans krijg om ze kapot te maken zal ik daar met alle plezier aan meewerken!

  31. judith

    Oh je bedoeld deze TV? http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/02/welkom_bij_buma_wij_komen_zo_b.html

    die kost geen 20K, maar 90K :)

    En de stoelen waarvan er tigtallen staan waar je netjes op mag zitten, die kosten EUR 2.300 per stuk: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/10/bumabonzen_hebben_kantoorstoel.html

    Heel flauw dit, maar als dit soort uitgavepatronen bij de overheid plaats zouden vinden stond iedereen op zijn achterste poten.

  32. Jos Jansen

    Plaats dit de zaak van Rob Bolland in een ander perspectief? Ik was nog niet begonnen met downloaden en hoef er dus ook niet aan te beginnen. Mijn uitgebreide collectie CD’s biedt mij GRATIS en ZONDER ERGENISSEN veel luisterplezier.

  33. judith

    Hi Jos

    Ik zie ze los van elkaar staan. Rob beweert dat Buma/Stemra zijn belangen niet behartigd doordat ze in het conflict wat hij met een uitgever heeft m.b.t. exploitatie van zijn muziek in het buitenland partij hebben gekozen voor die uitgever. Ik ken die case verder niet goed genoeg, maar zie wel dat het een heel ander onderwerp behelst dan de issue van 538 (podcastheffingen) en die van ons (tarieven webcast licenties). Ik denk dat de broertjes Bolland juist 1 van de artiesten zijn die in de punt van de B/S piramide zitten, waar al het geld naar toe gaat. Desalniettemin denk ik dat Bolland meer dan gelijk heeft om zijn gram te halen als zijn versie van het verhaal de juiste is.

  34. Freddie

    Hoi Judith,

    Dank je wel voor je reactie!

    Ik dacht inderdaad dat alleen Buma-bashing geplaatst zou worden, maar gelukkig sta je dus open voor anders denkenden.

    Ik zit vrij dicht tegen de Buma/Stemra aan, en ken de organisatie en werkwijzen heel goed. Daarom gebruik ik een nick(adres), dat wel werkt overigens.

    Nou komt BS niet altijd even handig of positief in het nieuws, maar ik kan je verzekeren dat de vergelijkingen met Libie erg onterecht zijn. Aan elk verhaal zitten meerdere kanten, maar het gros van de mensen heeft vaak direct een mening klaar. Denkt men nou echt dat BS 90k heeft betaald voor een TV?? Of zelfs de helft? :-)

    BS heeft de schijn tegen, maar er wordt wel degelijk op de kleintjes gelet. Al het geld dat zij incasseren dient naar de rechthebbenden te gaan, na aftrek van de organisatiekosten. En de invloedrijke BS-leden zullen dergelijke exorbitante kosten nooit tolereren.

    Natuurlijk moet ik helemaal niet reageren eigenlijk, maar het gaat soms wel erg ver. Je hebt vast geen idee wat sommige idioten in al hun misplaatste woede soms online zetten of zelfs naar de BS medewerkers mailen.

    Mijn ervaring is dat de hardste schreeuwers vaak geen enkel idee hebben hoe iets werkelijk in elkaar zit. Als ik desgevraagd aan artiesten of muziekgebruikers uitleg over het hoe en waarom van BS dan blijkt men er wel degelijk begrip voor te kunnen hebben.

    Anyway, ik weet te weinig van het podcast-verhaal, maar kan me jouw standpunt -dat erg helder is uiteengezet- goed voorstellen en ik hoop dat er een goede oplossing mogelijk is voor jou en alle andere podcast gebruikers.

  35. Merel

    Ze hebben zoveel schijn tegen dat je toch af begint te vragen of het schijn is!
    Dure TV, niet zelf gekocht maar gekregen. Dan vraag ik me af: wat voor wederdienst moeten ze daar voor doen? Bedank voor zo’n kado om je onafhankelijkheid te borgen en geen schijn tegen te krijgen.
    Stoelen van 2300 eu per stuk, ook gekregen?
    Salaris directie 2 à 3 x Balkenende-norm, tikfoutje?
    100.000 eu per jaar aan huren van printers?
    Tonnen aan ‘overige’ kosten die niemand kan specificeren?
    Kantoorpand met een jaarhuur van 6 cijfers?
    Zoek op geenstijl maar eens op BUMA, je lacht je kapot.

    Schijn tegen hebben ze zeker. En zolang niet is aangetoont dat het maar schijn is mag er van mij aan die stoelpoten gezaagt worden. À 575 eu per stuk.

    Goed zo 538 en XT3! Full support.

  36. Jouk

    Voel me bijna schuldig dat we op Sziget ongeveer 400 xt3 stickers hebben opgeplakt en een halve kilo visitekaartjes hebben uitgedeeld.


Leave a comment

© 2012